Pentax K100D + 18-55 mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K100D + 18-55 mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

manecas36 27-08-2009

De k100d super heb ik nu 16 maanden en nog altijd ben ik er blij mee.
Het is echt een mooie camera om spiegelreflex te ontdekken.
Pentax doet echt niet onder voor Canon bijvoorbeeld.

Jan121 04-01-2008

Heerlijke camera, heel erg veel opties voor de prijs. Werkt met alle oude ooit gemaakte objectieven, mijn 80-200 glazen zoom uit de jaren 80 functioneert prima. Uiteraard geen autofocus, maar wel een soort halfautomaat. De sluiterknop helemaal indrukken en langzaam focussen, als het onderwerp scherp is wordt de foto genomen. Fotokwaliteit is goed, nauwelijks ruis, zelfs op 3200 iso is het de ruis minimaal, vergelijkbaar met mijn oude Minolta Z3 op 200!
Goede snelle autofocus ook in het schemer, 11 meetpunten.
Weliswaar 'maar' 6MP, maar qua detail doet de camera niet onder, een goede afstemming tussen sensor, objectief en software is veel belangrijker dan 6 of 12 mp. Pentax schiet gewoon helemaal raak. En afgezien daarvan wie print zijn foto's groter dan posterformaat?
Er gaan gewoon AA batterijen in, en dat vind ik wel een voordeel. Een setje Sanyo Eneloops van 13 euro levert uitstekende prestaties te vergelijken met meegeleverde battetijen van concurrenten, maar goedkoper en eenvoudiger te vervangen.
Als je kijkt naar de concurrentie dan biedt de K100 Super veel meer. Bracketing, depth of field preview, shakereduction op ELK objectief (ook oud) en een LCD scherm bovenop.
De kitlens is verassend goed, scherp en een mooie bokeh.
Enige nadelen: de automatische witbalans werkt niet altijd even goed bij gloeilampen. Dit valt echter goed te corrigeren achteraf, bij RAW bewerking stel je de witbalans veel makkelijker en gedetailleerder in dan op de camera mogelijk is. De witbalans is natuurlijk ook op de camera handmatig in te stellen.
Daarnaast biedt de camera veel instelmogelijkheden, zoals het ISO bereik dat de automaat moet hanteren, meervlakslichtmeting of spotmeting, Camera is makkelijk te bedienen, instellingen als witbalans, opname modus, flitser en iso zijn snel te wijzigen.
Verdient zeker het predikaat super!

badflower 11-11-2007

ik heb de Pentax K100D Super nu een aantal dagen en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat deze camera niet populairder is. De meeste mensen zullen blindelings naar een Canon EOS 400D op Nikon D40(x) grijpen. Ik moet zeggen dat ook ik geneigd was om een van die camera's te kiezen, maar na het lezen van talloze reviews en persoonlijke wensen (ik heb ongeveer alle instap DSLR overwogen) heb ik met een goed gevoel voor de Pentax K100D gekozen. Daarom zet ik hier mijn keuze op een rij, hopelijk heeft iemand anders er wat aan. Ik heb gekeken naar de:
Nikon D40(x), Canon EOS 400D (en 350D), Sony A100, Olynpus E410 en E510, Pentax K100D (Super)

De Nikon D40x, de Canon EOS 400D hebben, als ik de reviews mag geloven, een net iets betere beeldkwaliteit bij alles ISO waarden dan de concurrentie. Echter, de Nikon D40x, net als de Nikon D40, zijn in feite uitgeklede camera's. Deze camera heeft geen dust-removal systeem, geen image stabilizatie, geen Depth of Field preview, en werkt alleen met de nieuwere (en duurdere) Nikon lenzen. Verder een top camera, maar voor hetzelfde geld kun je echt een beter alternatief kopen.
Verder moet je je bij de Nikon D40x afvragen of je meer wilt betalen voor die 10MP extra (en nog wat micro-performance upgrade). Heb je die 10MP echt nodig? Ga ik ooit groter printen dan A3? Ga ik uberhaupt ooit printen of hou ik alles digitaal? 10MP neemt echt veel meer ruimte in! Daarom zou ik eerder de Nikon D40 kopen dan de D40x, of naar een alternatief kijken.

Dus dat is dan voor veel mensen automatisch de Canon EOS 400D. Echter, deze camera is kleiner en ligt daardoor iets minder fijn in de hand. Je krijgt wel een camere MET dust-removal en Depth of Field preview. Echter image stabilizatie is bij Canon (net zoals bij Nikon) in de lens ingebouwd. Natuurlijk is het beter als je het in de lens hebt zitten, maar die lensen zijn ook ontzettend duur! Bovendien is de kitlens van de Canon EOS 400D echt veel minder dan van de concurrentie!! Beter om de body te kopen en dan een goede lens. Dit vond ik de prijs niet waard.

Aangezien de Nikon een uitgeklede camera is, en de Canon EOS 400D duur en klein is, en aangezien beide camera's geen image stabilizatie in de body hebben, vielen deze camera's voor mij af.

Dan is er de Sony A100. Dit leek mij een topcamera, ietje meer ruis, maar mijn vorige camera was een Minolta en Sony = Minolta. Deze camera heeft alles: image stabilisation, DOF preview, dust-removal. Semi-prof camera, maar ik vond hem duur en ging iets over mijn budget heen. Echter, ik zou iedereen die een 10MP camera wil en zit te denken aan de Canon EOS 400D zeker adviseren naar deze camera te kijken!

Verder, de twee Olympus camera's. De E510 is de opvolger van de E410. E410 viel wat mij betreft af vanwege de toch niet al te lofende reviews op het gebied van beeldkwaliteit. Veel over-exposure, ruis en onscherpte. Kan allemaal getweaked worden, maar daar heb ik geen zin in om dat de hele tijd te doen. De E510 heeft hetzelfde probleem een beetje, maar minder. Ook bij deze camera is er iets mis met het ruisfilter (volgens reviews, gewoon uitzetten levert scherpere foto's op, maar meer ruis). Wel interessant systeem met de 4/3 lensen. Maar de E510 was eigenlijk iets te duur voor mij.

Dus bleef over de Pentax K100D. Over het algemeen lofende reviews, met als grote minpunt de auto whitebalance die niet met tungsten (gloeilampen) licht kan omgaan. Nou, dat valt dus reuze mee. Het klopt dat de AWB alleen actief is in het gebied 4000K-8000K (Tungsten is ongeveer 2800K). Dus binnen in huis krijg je rode foto's als je een gloeilamp aan hebt staan. Maar met een simpele druk op de knop staat de camera op Tungsten White Balance en maakt de Pentax K100D prachtige foto's. Wat nog veel mooier is aan deze camere, voor de eigenlijk belachelijke lage prijs krijg je DOF preview, image stabilizatie, dust removal systeem, een goede kitlens en weinig ruis bij ISO 200-1600. Zeker even goed beeld als de Nikon. Daarnaast verbaas ik me echt over de hoeveelheid instellingen die je aan kunt passen. Dit terwijl de camera er vanaf de buitenkant heel sober uit ziet.
Ook staat in veel reviews dat de camera langzaam is. Nou, dit noem ik nu echt mierenneuken. Tuurlijk zal de concurrentie een aantal milli-sec sneller zijn, maar het is echt niet zo dat je zit te wachten. Eigenlijk werkt alles gewoon instant.
Verder heeft deze camera twee displays (2.5”) en status LCD bovenop. Die vind je bij Canon en Nikon ook niet. Bediening is heel makkelijk en intuitief. Camera is stevig en werkt op normale AA batterijen, wat ik een pluspunt vind omdat je overal in de wereld zulke batterijen kunt krijgen (mocht je ooit in de problemen raken). Al met al ben ik super tevreden met deze camera en vind ik de prijs / kwaliteit / functionaliteit echt ongelooflijk.

Dus ga naar de winkel en probeer alle camera's, lees wat reviews en bepaal wat je zelf belangrijk vind aan een camera. Maar ik zou ook zeker naar de Pentax K100D Super kijken. (Let op: alleen de super heeft dust-removal).

Ossy 31-10-2007

Ik heb zelf de K100D Super, en dit is echt een super camera. Aangezien dit mijn eerste spiegelreflex camera is had ik meteen alles door. Het menu is erg simpel en gebruiksvriendelijk. De foto's zijn echt super scherp en hebben weinig last van ruis, zelfs bij een ISO van 1600 valt de ruis heel erg mee. Het uithoudingsvermogen is ook erg goed, ik kan met een setje oplaadbare batterijen (NiMH 2100 van GP) ongeveer 450 foto's maken, waarvan 10% met flits. Het toestel ziet er erg goed uit en voeld erg stevig aan, over de degelijkheid kan ik nog weinig zeggen omdat ik het toestel nog maar een paar weken heb. Naar mijn mening is dit echt een aanrader, je krijgt echt heel veel camera voor een zeer scherpe prijs.

Nexus6 06-04-2007

Overgestapt van de mz-50, is eerst wel wennen dat deze een stuk zwaarder is maar ligt daardoor ook lekker in de hand. Standaardlens is daarentegen weer veel lichter dan mijn oude. Mijn oude (sigma) af lenzen werken probleemloos. Supersnelle AF en messcherpe foto's. Helemaal goed. 6mp is zat genoeg ik raad mensen af om per se 10 mp te willen dat heb je toch bijna nooit nodig. Pas op: vreet batterijen!

RobT_66 03-11-2006

Overgestapt van een MZ10 naar de K100D. Lang overwogen om te wachten op een
volbeeld digitaal spiegelreflex van Pentax. K5D komt eraan maar is (nog) te
prijzig. K10D relatief te duur. K100D heeft op dit moment een gunstige
prijs/prestatie verhouding.

SR optie (Shake Reduction) werkt erg goed. Met kit-objectief (18-55mm ,
f3.5-5.6) ook binnen bij lamplicht nog scherpe foto's! Sensor Cleaning nog niet
gebruikt, dit is natuurlijk wel een USP (Unique Selling Point) voor dit soort
camera's op dit moment, geniaal van Pentax. De bediening is intuitief goed,
zonder handleiding kom je al een heel eind. De mogelijkheid om 4AA batterijen
(lithium of alkaline) te gebruiken, of NiMH, of CR-V3 in plaats van het gebruik
van een specifieke accu vind ik een goede keuze. De camera ligt fijn in de
hand, heeft een mooie afwerking -een soort sintering die krasvaster is dan de
plastic body van de EOS350D- en voelt stevig aan.

Minder te spreken ben ik over de automatische witbalans instelling. Binnen met
lamplicht, buiten, flits, ander objectief: je blijft de Fn (functie) knop
gebruiken om de witbalans aan te passen. Ik verwacht hier nog wel wat tijd mee
kwijt te zijn voordat de camera en ik elkaar hierin goed verstaan. Hoe anders
dan met Analoog...
Jammer dat Pentax er niet voor heeft gekozen om het handmatig verdraaien van de
diafragma ring te ondersteunen bij deze camera. Bij mijn keuze voor de MZ10 was
dat een belangrijke overweging. Op de kit-lens zit deze ring ook niet meer en
voor de objectieven die ik al had (50mm f1.4 , 35-80mm f4-5.6 , 28-200mm
f3.8-5.6) is deze nu overbodig. Handmatige diafragma voorkeuze gaat nu via het
stelwieltje op de body, spijtig!
Ook de lichtmeting is standaard niet goed genoeg. De verschillen zijn snel te
groot en dan is correctie nodig door of het kiezen van een ander programma, of
het toepassen van compensatie. Het lijkt alsof de camera op dit punt en voor de
witbalans iets te agressief is afgesteld. Gelukkig is er nog heel veel fijn
te tunen aan de camera en de komende weken zal ik daar zeker mee aan de gang
moeten.

Overigens is de TTL flitser van Pentax die ik al had, ook goed te gebruiken op
deze camera. De camera kan op afstand bediend worden door een infrarood AB.

De bijgeleverde software heb ik nog niet goed onder de loep gehad. Een eerste
indruk zegt me dat het werkt maar dat de gebruiksvriendelijkheid en integratie
van de diverse onderdelen beter had gekund.

Voorlopig (na 1 dag) eindoordeel: een goede camera voor een hele fijne prijs.